tirsdag 15. september 2009

Det er kommet et Åpent Bakeri på fjellet!

En scone er for meg et lite mesterverk i seg selv. Smaken er nydelig og passer i grådig mange sammenhenger. Det å lage en perfekt scone er imidlertid ikke enkelt. Jeg har kommet opp med en veldig god oppskrift selv, men i dag hadde jeg ikke ingrediensene i hus. Derimot hadde jeg nesten alt som kreves for å lage grove scones fra Åpent Bakeris oppskrift.

Du gjør så her;
GROVE SCONES
Aller først legger du 150 g rosiner i bløt. Skal helst stå over natten, men det har man vel ikke tid til?!

250 g sukker
400 g myk margarin
Saft og skall av 1/2 appelsin og en 1/2 sitron (jeg hadde kun to klementiner og brukte skallene fra begge, saften fra en og litt ferdigpresset sitronsaft)
5 dl romtemperert melk
600 g hvetemel
150 g sammalt hvete, grov
50 g bakepulver
100 g hakkede valnøttkjerner

Sett ovnen på 220 grader.

Bland sukker, smøt, skall og saft sammen til en masse. Rør så inn melet. Jeg brukte mer sammalt hvete og mindre hvetemel. Rør til slutt inn melk, rosiner og nøtter. Røren er helt utrolig klissete så jeg måtte bruke en del mer mel enn det som sto i oppskriften.

Del deigen (oppi bollen) i fire emner og del disse opp i nye fire emner. Du får plass til alt på to brett. Fordel forsiktig på brettet. Pensle med melk og stek midt i ovnen i 15 minutter.

Mmmm...dette er himmel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar