torsdag 17. september 2009

Quinoasalat

Gjennom en utrolig bevisst kvinne kvinne på Tett Inntil har jeg fått øynene opp for noe som heter quinoa. Ypperlig for folk med cøliaki da det er glutenfritt.

Sakset fra Caplex:
quinoa, nyttevekst oppr. fra Sør-Amerika, i slekt med meldestokk. Frøene males til mel eller kokes, som ris. Høyt næringsinnhold, men inneholder ikke gluten.
Du får kjøpt quinoa i diverse helsekostforretninger, men min erfaring er at det er vesentlig rimeligere på Meny. Der koster det drøye kr 35,- for en pose med økologisk quinoa som gir deg lunsj/tilbehør til middag i flere dager.

Til denne oppskriften så brukte jeg en ikeakopp (slik barnekopp) som målebeger. To kopper vann kokes med salt. Skyll så opp 1 kopp med quinoa og hell det i vannet når det har fått et oppkok. Kokes i 20-25 minutter under lokk.

Mens kornene kokes opp kan du gjøre i stand resten. Jeg puttet litt av alt jeg hadde i kjølen;

hvitløk
chili
rødløk
squash
paprika
tomat
avocado
fetaost

Surret hvitløk, løk og chili i litt god olje i pannen. Tilsatte så squash og paprika. Når quinoaen er ferdig så heller du litt olje samt salt og pepper. Vend dette i. Deretter blander du alt i stekepannen og resten av grønnsakene, osten etc i quinoen.

Spises varm eller kald, med eller uten tilbehør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar