tirsdag 15. september 2009

Fyll dine lunger og blåååååås!

Horn er på menyen og fremgangsmåten er som følger:

FYLTE HORN
50 g gjær
2 ss myk margarin
4 dl lunkent vann
1 ts salt
4 dl sammalt hvete
6 dl hvetemel

Jeg hadde i tillegg sosikkekjerner, knuste linfrø og en spiseskje olivenolje. Jeg brukte brødbakermaskinen til elting og forheving. Gjør du det for hånd er det bare å blande alt sammen i en bolle.
Deigen heves til dobbel størrelse. Mens deigen hever kan du gjøre i stand fyllet. Jeg valgte å ha to ulike fyll; mammafyll og barnefyll. Mammafyllet er spinat som er stekt i olivenolje, hakket hvitløk og masse maldonsalt og hvit pepper. Barnefyllet er pastasaus (på glass denne gangen) og revet ost.













Del deigen i to emner og rull ut til diameteren er ca 35-40 cm. Ønsker du fyll, så fordeler du det nå. Bruk et pizzahjul og del i åtte biter. Start ytterst på et stykke og rull inn. Legg så på brettet. Heves til ca dobbel størrelse. Pensles med vann før de stekes på nederste rille, 240 grader i 8-10 minutter. Fine å fryse og super turmat for barna!

2 kommentarer:

  1. Ååå, de hornene med det mammafyllet så driiiitgode ut!! *nam*
    Vet du om spinat er ammevennlig? Altså, om Grynet kanskje kan få vondt i magen av melka mi om jeg spiser det? Han tåler visst det meste i små mengder i alle fall, men greit å ta sine forhåndsregler.
    *lilletambur aka Maria*

    SvarSlett
  2. Hm...det har jeg ikke tenkt på. Kan ikke tenke meg at spinat har noen særlig effekt på melken, ikke annet enn annen salat vil ha.

    De ER veldig gode, namnam!

    SvarSlett